zondag 25 oktober 2009

Zondagarbeid

V


Pom Wolff heeft het moeilijk, zie het nieuws over de stedentripgedichten op zijn site.

Ik ook een beetje, ik werk aan de inhoud van de web site voor SchrijfTaal. Hoe maak ik integer reclame voor mezelf, zonder borstklopperij, maar ook niet te bescheiden? Dit schreef ik:

OVER WILMA VAN DEN AKKER

Ik ben geboren in 1960, studeerde twee jaar Nederlands, maar besloot later dat psychologie een betere keuze was. In 1988 studeerde ik af als onderwijspsycholoog en werkte aansluitend op het Instituut voor Woordblindheid en andere Leermoeilijkheden (IWAL). Daar begeleidde ik kinderen en volwassenen die veel problemen hadden met geschreven taal. Later begeleidde ik nog veel andere groepen, van baby's en peuters tot en met jongeren en volwassenen. Bij het RINO (nascholing GGZ) volgde ik de cursus 'Theorie en praktijk van het omgaan met groepen'.

Naast en binnen de hulpverlening ben ik altijd blijven schrijven en redigeren. Meestal in het Nederlands, soms ook in het Engels. 90 % van de vakliteratuur bij psychologie komt uit Amerika en is niet vertaald. Met mijn taalgevoel en people skills, heb ik zo een gedegen kennis en woordenschat in het Engels opgebouwd. Voor verschillende opdrachtgevers heb ik geschreven, geredigeerd, gecorrigeerd en vertaald. Zie ook: Schrijven, redigeren en taaladviezen. In 2008 heb ik een dichtbundel uitgegeven, sinds januari 2009 houd ik een weblog bij.

Ervaring met lesgeven heb ik opgebouwd in de veertien jaar dat ik praktische en sociale vaardigheden onderwees aan geneeskundestudenten en leerling vroedvrouwen. Ook volgde ik een 'train de trainer' cursus bij IBSS consultancy. Binnen de vrouwenopvang heb ik de cursus 'omgaan met de gevolgen van huiselijk geweld' gegeven. Als extra deskundigheid voor de schrijfgroepen volg ik in januari en februari 2010 de RINO cursus 'traumatische ervaringen'.

Na de psychologie heb ik twee jaar deeltijd Autonome Vormgeving gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Op den duur was dat niet te combineren met al dat hulpverlenen en schrijven. Toch ben ik naast 'mensen-mens' en 'schrijf-mens' ook een beetje kunstenaar. Al deze kwaliteiten breng ik nu bij elkaar in SchrijfTaal.

------~~~*~~~------

Volgende week zondag de onthulling van een gedicht van Henk van Zuiden in het LUMC, muzikaal omlijst met onder andere een beademingsapparaat.

En nu aan de slag met de griezelkaartjes!

Geen opmerkingen: