woensdag 7 oktober 2009

Schrijftaal

Er is nog weinig te zien op: www.schrijftaal.net. U wordt welkom geheten en daarna naar dit weblog verwezen. Gezellig, bent u daar weer?

Toch is het bestaan van dit nieuwe web-adres een heuglijk feit: het is het begin van mijn eigen bedrijf, SchrijfTaal, voor taaladviezen, tekstverwerking en schrijfgroepen. Vele jaren werkte ik in de hulpverlening en steeds was ik daarnaast en daarbinnen met taal en tekst bezig. Ik was altijd te vinden voor een schrijf- of redactieklusje en regelmatig verdiende ik daar wat extra's mee. Sinds kort heb ik de hulpverlening achter mij gelaten. Als werknemer dan. Ik heb nog wel plannen, maar dan als zelfstandige.

Wie mijn weblog regelmatig bezoekt, weet dat ik gedichten schrijf en meer. Dat ik van plan ben in november, tegelijk met duizenden andere schrijfgekken, een roman te schrijven, heeft u gisteren kunnen vernemen. De afgelopen weken heb ik Karin Snoep geholpen met haar boek over vrouwen van vijftig plus. Een heerlijke klus: redactie en inhoudelijk advies. Ik houd me aanbevolen voor meer van die projecten.

Mijn eigen plan is om schrijfgroepen te gaan geven. Uit ervaring weet ik, dat schrijven een sterk helende werking kan hebben. In Festina Lente hoorde ik Simon Vinkenoog uitspugen: "A poem a day keeps the doctor away". Hij is er ruim tachtig mee geworden.



Graag wil ik anderen helpen die helende werking te ervaren. In een eerder stadium dacht ik erover om dat vooral door middel van poëzie te doen. Pat Schneider adviseerde me het medium wat ruimer te nemen, en daardoor de drempel te verlagen. "Dicht je Heel" wordt misschien: "Schrijf je heel". Tot zover de plannen. Ik houd u op de hoogte.

Geen opmerkingen: