zaterdag 24 oktober 2009

Pegasus gaat onderuit



Wie mij een beetje kent, weet dat het uitzonderlijk is, als ik op zaterdagochtend (nou, òchtend...) mijn fiets pak om de stad in te gaan, zeker als het regent. Vandaag hield ik me aan mijn heilige voornemen, pakte het Tasmanpontje bij de NDSM-werf en trapte de stad in. Eerst kocht ik een stapel systeemkaarten en stiften bij de papierwinkel, voor het griezelproject volgende week zaterdag op de van der Pek markt. Samen met de bezoekers en deelnemers van die buurtmarkt ga ik het Grote van-der-Pek-en-Veren Griezelgroeigedicht schrijven. Kom rustig langs op zaterdag 31 oktober, tussen 12 en 16.00 uur. De hele markt zal gezellig griezelig zijn.

Daarna naar de boerenmarkt, tijdelijk gehuisvest op de Westerstraat, want op de Noordermarkt worden de steentjes vervangen. Lekkere bio biefstuk gekocht en courgetjes en bolletjes voor in de tuin. Bij een boekenkraam stuitte ik op een curieuze pocket uit 1971: Pegasus descending - A treasury of the Best Bad Poems in English. Ik kon hem niet laten liggen. € 10,- was de prijs, maar ik mocht hem hebben voor € 7,50. Nog duur voor een oude pocket, maar de man 'verkocht alleen bijzondere boeken'. Vooruit dan maar. Ik kon hem toch niet laten liggen. Leuk om mondjesmaat te nuttigen. Een klein voorbeeld:

"Summer is coming, summer is coming.
I know it, I know it, I know it.
Light again, leaf again, life again, love again!"
Yes, my wild little Poet.
- Robert Browning, "The Throstle"

Het is wel troostend, dat de beste dichters soms ook onderuit gingen. Nog een gek voorbeeldje:

Lauder! thy authors Dutch and German
There is no need to disinter, man!
- John Byrom, "Verses Intended to have
been spoken at the commencement of
the vacation of the Free Grammar School
in Manchester, in the year 1748"

Dat soort werk. Morgen ga ik griezelkaartjes schrijven. En eens kijken wie de stedentripgedichtenwedstrijd van Pom Wolff gewonnen heeft.

Geen opmerkingen: