donderdag 22 oktober 2009

Geslaagde taart


Tomaat-basilicum-mozarellataart (voor 4 personen)

Ik maak wel vaker hartige taarten. Ze pakken iedere keer anders uit. De variant die ik gisteren bedacht was heel fraai en smakelijk, dus vandaag geef ik het recept. Je kunt ook zelf bladerdeeg of hartige-taartdeeg maken, maar ik vind die kant en klare velletjes heel makkelijk. De pijnboompitten was ik van plan, maar vergeten. Ik weet zeker dat die lekker smaken op deze zacht smakende taart.

Ingrediënten:

een pakje diepvries bladerdeeg
een lik (room)boter
5 eieren
ruim een pond smakelijke tomaten
twee reuzemozarrella's (langwerpig)
verse basilicum
zwarte peper uit de molen
¼ l. crème fraiche
zakje geraspte kaas (belegen of oud, om het geheel net iets pittiger te maken)
handje pijnboompitten

Bereiding:

Laat zeven of acht velletjes bladerdeeg ontdooien. Een en ander hangt af van de grootte van de bakvorm. Ik heb er een van 24 cm doorsnee en een van 28 cm. Gisteren gebruikte ik de kleinere.
Meng eieren, crème fraiche en geraspte kaas in een kom. Maal er peper naar smaak overheen.
Verwarm de oven voor. Kwast de roomboter in de vorm en bekleed die met het bladerdeeg; de poederige, stroeve kant naar buiten, tegen het plakken.
Snijd de tomaten en mozarella in stukjes, knip flink wat basilicumblaadjes. Vul de taart in laagjes. Begin met een derde deel van de kaas-ei-crème fraiche massa, dan plakjes tomaat, daarop basilicumblaadjes en vervolgens mozarella. Herhaal dit twee keer en sluit af met tomaten en basilicum. Als je bladerdeeg over hebt, kun je er reepjes van maken en de bovenkant ermee versieren. O ja, vergeet de pijnboompitten niet. Ik bakte hem ca. 50 minuten op stand 6 van de gasoven (200 graden, matig) en hij kwam er prachtig gerezen uit, bijna als een kaassoufflé.
Serveer er wat groene salade bij.

Wat er overbleef, nadat lief en ik twee stukken hadden genomen:

3 opmerkingen:

Paul zei

Hij was lekker!

Diva zei

Mmmmm, klinkt heerlijk. Dankjewel voor recept, nu weet ik meteen wat of ik vanavond voor mijn lief ga maken!

Wilma van den Akker zei

Eet smakelijk! Laat me weten hoe die bij jou uitpakte,

liefs van Wilma