maandag 27 juli 2009

Met doekjes door het huishouden vliegen



Wil ik ook kunnen

Geef hen een gevel en ze tuimelen er
ongehinderd tegenop - ergens moet dat
zijn begonnen met een slecht geweten
wild op de hielen of erachteraan
en zijn verplaatst naar verlaten
fabrieksterreinen met bakstenen torens
betonnen schoolgebouwen, hekken
als klimrekken in plaats van belemmeringen

Raamgaten staren leeg uit Russische woonkazernes
blinde muren links en rechts moeiteloos omhoog
mijn jaloerse ijsbeer wil ook
naar een volgend bouwsel springen
zonder schaafwonden – hindernissen
zitten in je hoofd weet je

De uitsteeksels aan de lemen moskee
van Djenné lijken heerlijke handvatten
een lantaarnpaal in Berlijn is rustpunt

Heb je dat, cameraman?

Ze hollen verder en springen naar Pluto
die geen planeet meer mag heten
welja haal het hele heelal er maar bij

Ik gaap naar dat apenkooien en doe
waarin ik gedrild ben met doekjes
door het huishouden vliegen dan ga ik
de obstakels van de taal te lijf
blijf poetsen en springen met het
gevleugelde paard in mijn kielzog

25 - 27 juli 2009

2 opmerkingen:

Unknown zei

Wat ziet dat er toch gaaf uit :-). Ik ging meteen proberen of ik de radslag nog kan ;-). En bij de russische woontorens schoten mijn gedachten (en goeie herinneringen) meteen naar Cuba.

Jolanda

Wilma van den Akker zei

Mijn radslag is altijd al gebrekkig geweest :-)

Maar dit blijft prachtig om naar te kijken en 'springen doe je met je hoofd, weet je'

dag dag, tot gauw!