vrijdag 31 juli 2009

Zwemmen leren

Zonder diploma

Ik was niet het meisje van zeven
dat bij de eerste zwemles gilde
we moesten haar nat spetteren
zodat ze erdóór zou raken
want ze moest erdóór; ik was zo blij
dat ik niet dat meisje was

Een jongen wordt gedwongen
te zwemmen door zijn vader
smeekt om genade, krijgt klappen
dat zal hem leren

Zijn zulke ervaringen echt goed
voor je karakter? Word je er sterker van
of wordt er voor altijd een wond geslagen?
een herinnering die naar adem snakkend
uit dromen opduikt?

Ik was niet bang voor water, maar zwom scheef
in de rugslag. Had ik ogen in mijn achterhoofd?
“Kom er maar uit!” Het ging niet snel genoeg
meester Bad trok aan mijn arm, mijn buik
schaafde langs graniet – ervaring maakt wie je
bent: ik kan zonder diploma zwemmen


29 - 31 juli 2009

Geen opmerkingen: