zondag 12 juli 2009

Net geen eenentachtig - Simon Vinkenoog



Hij is er niet meer. Vorig jaar leverde ik nog een bescheiden bijdrage aan een lokaal radioprogramma voor zijn tachtigste verjaardag. Simon luisterde thuis. Mijn stoel stond op scherp: ik viel bijna van het podium. Diana Ozon ving me net op tijd op. Sterkte voor de dierbaren. Hij zal niet vergeten worden. Zie ook: windroosgedichten.


Simon in de gymzaal


Of all god-forgotten places
Spijkenisse zevenenzeventig
ik zeventien – vijf VWO

Twee dichters, Simon en Kees
lezen en signeren

Ik mocht een vraag
die ik niet meer precies weet

Wel het antwoord van Buddingh'
met een lachje: “Ja, Simon is wel
wat zweveriger dan ik.''

Festina Lente later
jurylid Simon draagt spetterend
voor: ''A poem a day keeps
the doctor away.''

TACHTIG man, KLASSE knar!

Buddingh's bundel is weg, uitgeleend
“Mij best” staat nog in de kast
nietsvermoedend meeverhuisd
gesigneerd met haastige letters:

Simon Vinkenoog
Spijkenisse
26 augustus 1977

(Amsterdam, 16 juli 2008)

Geen opmerkingen: