vrijdag 3 juli 2009

Erfenis



Het bestek van mijn jeugd

Maanden lag het hier
in vloeipapier; wilde ik
het niet zomaar in de la
smijten. Ik ben netjes
opgevoed. Dat wil zeggen:

Het spiegeltje stoffen
en wel alles optillen
de plinten op mijn knieën
voor schooltijd

Kleine vorken en messen
met tanden en gedreven heften
voor aardappels met jus
en sperziebonen met valletjes
volgens mijn broertjes
liever appelmoes

Erfenis: ik mest en sop
de lade uit; schik het erin
zie vingers en poezenpoten
op de keukendeurtjes
poetsen houdt nooit op
eindigt voorlopig bij
het ceetje

3 juli 2009

Mop till you drop!

Keuken schoonmaak: zuig en mop de keukenvloer. Beste manier is trouwens, ja dames, om op handen en voeten de vloer te dweilen. Zo heb je meer kracht voor een beter resultaat. Tenzij je een handig vloerwrijf apparaat aan het werk zet. Een houten vloer niet te vochtig maken. De laatste loodjes wegen het zwaarst.

Bron (ook van de afbeelding): DroomHome

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo jeugd kan ik me ook herinneren..Bij ons is normaal dat de dochter meehelpt..Ik ben daarintegen een rommelvos geworden. Ik vind het gedicht leuk om te lezen. Ergens natuurlijk de cynische ondertoon..

Anoniem zei

Ps. Amanda

Wilma van den Akker zei

Hai Amanda,

het heeft lang geduurd voordat ik mezelf weer echt toestond om slordig te zijn; overigens is het wel handig om snel en efficiënt te kunnen schoonmaken.

Dag dag