dinsdag 3 augustus 2010

Woord vooraf

Zoals ik met mezelf heb afgesproken schrijf ik twee uur per dag aan 'de roman'. Discipline! Daarnaast maak ik nu een 'groen' boekje. Ik zoek nog een aansprekende titel. Iets met bruine vingers misschien? Het voorwoord is al klaar.

Slaapmutsje
Woord vooraf

In 2008 verhuisde ik van een flat in Amsterdam Zuidoost naar Noord, Tuindorp Oostzaan. In Zuidoost heb ik tien jaar getuinierd op een lapje grond dat ik voor een symbolisch bedrag huurde, een nutstuintje. Al die tijd droomde ik van een huisje op de begane grond met een eigen tuintje. Mijn wens kwam uit: ik vond een lief hoekhuisje met drie tuintjes, vóór, achter en opzij. Sindsdien leef ik me uit.

Tijdens het tuinieren komt vaak het begin van een gedicht in me op. De namen van planten, hun verrassende verschijningsvormen, de oneindige troost van de terugkerende seizoenen... keer op keer komt daar een gedicht van.

Toen Maaike en Jeditha, die in Noord de buurtmarkt 'Home made van der Pek' organiseren, vertelden dat deze maand het thema 'Tuinkabouters en groene vingers' zou zijn, maakte ik van de gelegenheid gebruik om een aantal van mijn tuingedichten te bundelen. Het gedicht over tuinkabouters 'Niet bij mij!' voegde ik er speciaal aan toe, en foto's van mijn hand.

Veel groen- en poëzieplezier!

Wilma van den Akker, augustus 2010

Lobelia's

Geen opmerkingen: