vrijdag 30 juli 2010

Afgekloven puntmutsen

Voor de komende tijd heb ik met mezelf afgesproken om twee uur per dag aan mijn roman te werken. Afgelopen november produceerde ik 50.000 woorden tijdens National Novel Writing Month - NaNoWriMo. Die onder tijdsdruk geschreven tekst heb ik tot nu toe laten rusten, omdat er andere dingen te doen waren, maar ook om afstand te nemen van dat materiaal. Nu zijn dus de tijd en de zin gekomen om ermee aan de slag te gaan. Ik houd iedereen op de hoogte, niet alleen op dit weblog, maar ook op Twitter en Facebook (onder andere).

'Proza is ook een goed middel tegen depressies'

En dan kriebelt intussen het poëzie schrijven door. Aanstaande zaterdag sta ik weer op die heerlijke Van der Pekmarkt. Deze keer met het thema 'Tuinkabouters en groene vingers'. Ik stel zelf een boekje met groene  gedichten samen. In de loop der jaren heb ik er daarvan heel wat geschreven. Speciaal voor de gelegenheid vandaag:

Niet bij mij!

Ze komen er bij mij niet in die jongens
ik haat ze met hun domme koppen
en afgekloven puntmutsen
zoals ze die hengeltjes vasthouden
met een gaatje in hun handen, zo nep
zo Sinterklaas, of paashaas

In mijn tuin staan planten
er sluipen poezen, kruipen regenwormen
en ander ondergronds gedierte
er vliegen bijen, vlinders, pluizen
zaden springen uit hun schil
stengels klimmen, bloemen draaien
naar de hemel

U doet maar:

Platte ganzen in het venster
versteende laven die de ramen lappen
bekladde dakpannen naast de deur
gevlochten kransen met kunstbloemen
plastic vlaggetjes met Holland Hup
windmolens op schaal, ik vecht ertegen
dus ook geen tuinkabouters, niet bij mij!

30 juli 2010


Geen opmerkingen: