woensdag 24 maart 2010

Jatwerk

Bij 'Schrijven als levenskunst' heb ik de deelnemers gevraagd om een stuk tekst mee te nemen van een schrijver of dichter die zij bewonderen. De poëzie van Marsman kwam voorbij, en van Slauerhoff, en Reve. Verder een column van Sara Kroos en een fragment uit 'de pianostemmer' van Pascal Mercier. Keuzes zo verrassend en divers als de cursisten. De opdracht was om te schrijven in de geest of vorm van de auteur. Jatten en na-apen dus, om daardoor uiteindelijk vormen en stijl te vinden die bij jezelf passen.

Zelf schreef ik - zoals gewoonlijk - mee, met als uitgangspunt het gedicht horror van de door mij bewonderde Lucebert.

gruwel
für herr ratzinger

snachts gaan de heren gruwel uit
(knijpen in knapen, knijp in hun piem)
waarom geeft het kleffe priesterkleed
heer gruwel niet de klappen van het leed
in de ene hand de preek, de 1 zo waar
in de andre hand 1 bange misdienaar

heer gruwel zegt niet wat hem overweld
de witte handen van de vieze vent, hij wordt gepeld
en daar likt hij van de zoet geloofde
twee gekrulde blonde hoofden
en zijn deel is ploeger van het gras
hij verstaat teloorgang van de klas

op een dag vertrekt hij van de koffiekoeken
en zijn afgedankte bijbelboeken
iemand komt hem vragen: was u fout?
ach ik weet niet, ben al oud
ach ik weet niets van een pak
strafbaar ben ik door mijn wijde frak

dan loopt (oei!) een nieuwe aanklacht doort journaal
de tondeuze scheert hen schraal
gruwel druwel mijter knijp
in hun maag de sekshormonen
dragen blozend onderkonen
1 en al is misdienaar
en hun huid is als een snaar
maar uit alles steekt een kruis
gruwel struwel spetter spuis
gruwel jij bent echt niet pluis

24 maart 2010

4 opmerkingen:

IMPACT-TV zei

hoi Wilma,

leuk om je gedicht terug te lezen. Ik vind het een mooi goed gedicht hoor (of is dat raar voor zo n onderwerp?). pluim van mij.

groetjes,

Lennert

Wilma van den Akker zei

Hee Lennert! Ook de 'juf' is blij met af en toe een pluim :-)

bedankt, Wilma

buuf zei

Wilma, wat ben je toch een woordkunstenares! Prachtig getroffen gedicht. Je fan/buuf

Wilma van den Akker zei

Ha die Buuf! Dank voor het compliment! Ik geloof dat ik maar vaker moet gaan 'jatten' :-)

Groetjes, overbuuf