zaterdag 13 maart 2010

Speelruimte





Gisteren en vandaag vonden de eerste workshops plaats in het kader van 'Noord verandert'. Ik koos voor de workshop van vandaag, mede vanwege de lokatie, een van de reuzehallen van de voormalige NDSM werf. Niet te filmen zo mooi, zoveel ruimte om te spelen en voor kunst! In de Pick Up club kregen wij buurtbewoners uitleg over het gebruik van de videocamera en mochten zelf oefenen met totale, medium en close-up shots. Verder leerden we wat 'pannen' is, en het verschil tussen een 'tilt' en een 'lift'. Dat zijn verschillende bewegingen met de camera. Eenvoudig ja, knikte ik. Ik heb al zo vaak foto's gemaakt en van die mini-filmpjes met mijn digitale cameraatje...

In groepjes gingen we naar buiten om te pannen, zoomen, liften en tilten. Zonder statief krijg je al heel gauw een hobbelig resultaat, leerde ik. Beter niet lopen met de camera, dan word je zeeziek van de beelden. En het is verstandig om naar een compositie zoeken als je de opnameknop nog niet ingedrukt hebt. Afijn, mijn eerste resultaten waren knap rommelig, maar als ik vaker met de camera werk, zal het er wel op vooruitgaan. Denk ik.

Maandag heb ik een afspraak met 'mijn' kunstenaar, de actrice Eva van Heijningen. Met haar samen wil ik poëtische beelden van Tuindorp maken. Met geluid erbij natuurlijk. Dat leren we volgende week te gebruiken.



2 opmerkingen:

buuf zei

Ja, Buuf, Noord heeft nog fantastiese ruimtes, binnen en buiten. Ik ben maandagmiddag thuis aan het werk; misschien Gucci op straat als sfeerbeeld van Tuindorp?? Ik hoor het wel, je Buufje

Wilma van den Akker zei

Nog niet, Kaar. We hebben nog geen camera bij de hand. Ik spreek je later, buuf-W