zaterdag 20 maart 2010

Beeldgeluid (Noord verandert)



Na een eerste les over camerastandpunten en bewegingen, ging het gisteren bij Noord verandert over geluid, onder andere direct opgenomen geluid, sfeergeluid en muziek; over 'inregelen' van het geluid, het gebruik van de koptelefoon en verschillende soorten microfoons. Op de foto ligt 'het scheerapparaat', een klassieke microfoon, die rondom geluid opneemt. Hij wordt meestal gebruikt bij interviews, om te 'lepelen' tussen de vragensteller en de geïnterviewde. Het is altijd handig om meteen wat setnoise op te nemen, dat kun je dan later in je filmpje gebruiken als sfeer- of achtergrondgeluid.

Kabels
We gingen weer in groepjes oefenen, deze keer waren camera- en geluidspersonen met kabels aan elkaar verbonden, wat de coördinatie van alle handelingen meteen een stuk ingewikkelder maakte. Ik nam me sowieso voor om, voor ik op pad ga met de camera, alert te zijn op het meenemen van de juiste kabeltjes. Het lijkt me heel frustrerend als je gaat filmen, de juiste apparatuur bij je hebt, maar nèt niet dat ene kabeltje... Dat probleempje speelde gisteren ook bij het afspelen van het materiaal. De camera's hadden verschillende aansluitingen, de beamer en het tv'tje ook. We konden dus niet meteen alles bekijken. Dat komt volgende week.

Het onderwerp zette mij aan het denken over het in beeld brengen van geluid, onder andere voor dit blogbericht, maar ook in mijn poëzie. En de poëzie zelf is natuurlijk ook geluid: klanken op papier gezet; woorden uitgesproken. Geluidsbeeldenkunstenaar Ricardo Huisman maakte deze geluidsculptuur van mijn gedicht 'Groeiop (samen)' voor het Orakel in het Noorderpark.

Ik zocht verder naar geluid in mijn gedichten. Twee fragmenten:

Hel

Geraas vermaalt zand
op steen, stevige beentjes
duwen hard plastic tractor
een arm sleept bagage

Hemel

Wie vond de blauwe steen
hakte hem voorzichtig uit
wie zaagde plakken?

Breekbaar tinkelen
hangt in het open raam

Geen opmerkingen: