maandag 21 december 2009

Winterverhalen



Vanavond deed de midwinterverhalenroute 'Dwars door Noord' mijn huisje aan. Zelf leidde ik het programma in met twee gedichten. 'Verwintering van Holland' paste uitstekend in het geheel. Victor Bottenbley vertelde verhalen met veel dieren erin, onder andere over de papegaai Cocotte, die diep beledigd was als je haar niet groette. Tenslotte mocht iedereen een stukje touw aan het joelblok knopen . Bij het vastknopen moest je aan je liefste wens of passie denken. Aan het einde van het Midwinterfeest wordt het joelblok verbrand en worden zo alle wensen het universum ingestuurd. Dat einde vindt plaats op 23 december. Je kunt dus nog twee dagen van winterverhalen genieten. Kijk op www.midwinterfeest.org



Over de achtergrond van het joelblok en het joelfeest kun je hier meer lezen.

6 opmerkingen:

HG zei

Het was heel fijn om Nancy met haar verhalen te kunnen ontvangen in mijn huis, wie weet kan ik een keer jou uitnodigen bij een verhalensessie in huiselijke kring.

Wilma van den Akker zei

Ja, bijzonder hè? Een beetje jammer dat er groepen uitvielen, maar het was zo wel ontspannen.

En ik lees graag gedichten voor, of een verhaal...

Groetje

Sybelle zei

Dat zou ik ook wel eens mee willen maken! Lijkt me heel erg gezellig. Leuk om erover te lezen, Wilma

Wilma van den Akker zei

Hee Siep,
goed om van je te horen; Merry Christmas in the desert

XXXmasxxx

HG zei

Ik zag dat je voor midwintergebruiken verwijst naar de website van hagal.be; hierbij wilde ik aantekenen dat het naar mijn mening wel heel erg neigt naar de politiek beladen versie van Asatru.
Voor een politek meer neutraler website over yule-gebruiken in de neopaganistische asatru-traditie, zie:
http://www.skald.nl/

Wilma van den Akker zei

Okee, bedankt voor de tip. Ik ben daar inderdaad niet zo in thuis, dus je aanvulling is welkom