zondag 20 december 2009

Verwintering van Holland



Vandaag was ik een beetje eigenwijs: ondanks een negatief reisadvies treinde ik naar Utrecht om daar met Gerrit van Meurs en anderen naar de film 'Denkend aan Holland' te kijken. Gerrit drijft al 23 jaar succes- en liefdevol Bleu et Vert, onder andere met schilder- en beeldhouwcursussen in de Auvergne en aan de Waal.

De film 'Denkend aan Holland' gaat over de Waal en toont de rivier in al zijn facetten: licht, water, kleur, beweging, transport etc. En kunstenaars, onder wie Gerrit zelf, die geïnspireerd raakten door de rivier. Beelden, geluiden en gezichten om verliefd op te worden. En om nog vele malen opnieuw te bekijken. Het was de extra lange treinreis meer dan waard. Vooral omdat het sneeuwlandschap onderweg ook al zo inspirerend was. Het gedicht van Marsman werd al vaker geparafraseerd, dus ik waagde me aan een besneeuwde versie.

Verwintering van Holland

Treinend door Holland
zie ik wollige dieren
als donkere vlekken
in sneeuwland staan
rijen gelijkvormige
woonkwartieren
onder zachte dekens
verscholen gaan
en in de oneindige
witheid verdronken
hekken en paaltjes
verdelen het land
lichtmasten, kabels,
verdwaalde bomen
grafische tekens
uit de losse hand
de lucht hangt heel laag
en het zicht wordt er langzaam
door groeiende, vallende
vlokken verstoord
en in alle contreien
is de stem van de denker
in broeikasgedachten
voor één keer gesmoord

Wilma van den Akker, 20-21 december 2009

Lees hier het origineel van Hendrik Marsman, uit 1936
En hier 'De binnenring van Holland' door Gerrit Komrij uit 1981

Geen opmerkingen: