donderdag 16 september 2010

Kindergedichten over de natuur

Vandaag begint het naschoolse lesprogramma: met kinderen uit groep 3 en 4 naar buiten en de natuur leren kennen. We gaan een boekje maken met uitspraken, gedichten en andere tekstjes, tekeningen en misschien foto's. Ik heb er heel veel zin in, om met die kinderen hun verwondering over de natuur te beleven, en onder woorden te brengen.

Toen ik afgelopen dinsdag op een van de scholen een praatje hield om de kinderen enthousiast te maken, vroeg ik: 'Wie weet er wat natuur is?' Er schoten armen met vingers omhoog.
'Natuur dat is buiten,' zei een jongetje.
'Daar zijn heel weinig huizen,' zei een meisje.
Een meisje uit groep 4 zei: 'Natuur, dat is de schoonheid van de wereld zien.'
Wauw! Juf zei: 'Dat is de dichteres van de klas.'
Ik verheug me helemaal op deze kleine dichtertjes en natuurliefhebbers!

Het weer
Naar buiten? Met dit weer? Het kan, regenjasjes en laarsjes aan. Of binnen iets doen. De volgende kindergedichtjes (uit een heel oud boekje) zijn nu in ieder geval wel van toepassing:

Ik heb een hekel
Aan dit en aan dat
Vooral als het regent
Dan is het zo nat

Ria S. 10 jr.


HET KIND EN DE WIND

Er was eens een kind.
Maar er was ook een Wind.
De Wind blies naar het kind.
Het kind blies naar de Wind.
Zeg kind, ik ben de Wind.
Dag Wind, ik ben een kind.

Wiesje, 7 jr.


Ik kan in ieder geval wat gedichtjes voorlezen vanmiddag. En ik krijg zin om boeken met nog veel meer gedichten van en voor kinderen te kopen. Tips zijn welkom!

Geen opmerkingen: