dinsdag 8 juni 2010

Apenpoëzie, het vervolg


Volgende week begint voor mij het apenproject bij SEP-kunst. Voor alle groepen van een basisschool heb ik nu een les met apengedichten gemaakt. Het moeilijkst was het om apengedichten voor kleuters te vinden, dus heb ik er zelf maar twee geschreven:


Helm

Een aap eet een ei
hij pakt de dop
zet hem op zijn kop

Nu heb ik een helm
zegt de schelm 

Een aap op de fiets
een helm op zijn kop
als hij valt breekt de dop
maar zelf heeft hij niets


Papier

Een aap is een dier
hij kan niets met papier
dat vindt hij maar gek
stopt het in zijn bek

En spuugt het weer uit
geef hem maar wat fruit
ook een pen vindt hij vies
inkt stinkt naar pies

Zijn tanden zijn lang
ik leg hem op het behang
en teken hem vrij
een vriendje erbij



2 opmerkingen:

kate s. kuipers zei

Hoi Wilma,
Behalve het "werldknuffel' verhaal heb ik ook eens een vers (gedicht) gemaakt over apen. Dat was in het kader van een poezie-plaatjesproject. Hieronder staat het, misschien om te gebruiken,
veel plezier op de school,

recept voor apenkool:

tien apen en wat apenkooien
veel touw en spul om mee te gooen
zes ballen, twee bananenschillen
vijf paar roze, mag ook blauwe billen
apenkoppen in diverse smaken
autobanden om iets mee te raken
glibberdrab en gilgeluiden
zachte vacht van apenhuiden
springkussens en stromatrassen
goed gevulde boodschappentassen
en tot slot, dat is het mooie
maak je het af met duizend vlooien

(c) Kate Schlingemann

Wilma van den Akker zei

Leuk Kate,

ik wilde je nog melden dat ik je lieve verhaaltje niet ga gebruiken, omdat ik er voor heb gekozen er een poëzieles van te maken. Dus misschien las ik je recept voor apekool nog in, ape-cool!

groetjes, Wilma