zondag 20 juni 2010

Levenskunst: verbinding en inspiratie


Het koetshuis van Frankendael was eigenlijk te klein. Er was veel belangstelling voor de Humanistendag met als thema Levenskunst. En terecht, want het programma was rijk gevuld en inspirerend. Filosoof  Dries Boele   lichtte een aantal belangrijke aspecten van levenskunst toe, zoals authenticiteit, wat is afgeleid van het Grieks voor 'eigen-handigheid'. In de zaal vroeg iemand zich af, of humanisme het tegenovergestelde was van fundamentalisme. 'Nee hoor!' (iemand anders in de zaal) 'Er bestaan ook fundamentalistische humanisten!' Gelach.

Er was poëzie, van mijzelf, van Jos Zuijderwijk en van Joyce Hes. De gedichten van Tony Holslag werden afgewisseld door gevoelige Armeense liederen, gezongen door Ilda Simonian.





Dit lieve hondje heeft het hele programma braaf gevolgd. 

Ria Pool Meeuwsen en haar partner, van de academie voor de levenskunst, gaven een korte workshop waarin ontmoeten, verbinding en diversiteit enkele van de sleutelbegrippen waren. Eén van de opdrachten: ga in een gesprek met iemand die op het eerste gezicht heel verschillend lijkt. Ik sprak met Henk, een man die al heel wat jaren technisch onderwijs had gegeven en schaatslessen. Beiden bleken we het doorgeven van kennis en vaardigheden prachtig te vinden. In enkele minuten kom je zo van verschillen naar overeenkomsten. Als je maar de dialoog aangaat. 

Voor mij persoonlijk was het erg fijn om te merken dat mijn gedichten in goede aarde vielen. Ik kreeg veel waarderende reacties. Deze dag was goed voor mijn zelfvertrouwen en gaf een gevoel van verbondenheid en diepgang, inspiratie.

Geen opmerkingen: