zaterdag 5 maart 2011

De echte nageljongens



Vanmiddag was ik bij de opening van de nieuwe plek van het Historisch Archief Tuindorp Oostzaan. Hierover schreef ik een stukje op ilovenoord Ik ontmoette daar Ruud van der Sluis, een oud Tuindorper en scheepsbouwer die NDSM-memorabilia verzamelt. Hij is bezig met het opzetten van een archief over de NDSM-werf en wil daar ook een museum maken. Een man die vol zit met verhalen over de scheepsbouw, die ik dan ook van harte heb uitgenodigd heb om zijn verhalen te komen vertellen bij het Hart op de Tong.

Zulke verhalen wil ik dolgraag horen, over de arbeiders in de scheepsbouw en het oorverdovende geluid van metaal op metaal. Ik vroeg Ruud ook naar de nageljongens. Toen ik mijn gedicht 'Hemels' schreef en mijn bundel 'Nageljongenstraat' noemde, had ik wel beelden (en fantasieën) over wat een nageljongen was, maar de werkelijkheid was een beetje anders. De scheepswanden werden vastgeklonken met enorme klinknagels, die werden verhit. De nageljongen gooide de roodgloeiende nagels op, de klinker sloeg ze in de wand, en aan de andere kant stond de tegenhouder zijn naam eer aan te doen. Vaak waren de nageljongen, de klinker en de tegenhouder familie van elkaar. Ik wil er veel meer over horen, over de scheepsbouw. Voorlopig nog maar eens een keer het gedicht 'Hemels'. Hier vind je de verfilming: Noord Verandert!

Hemels

Noord, ik houd nu al van je
de bus doet na de tunnel
bloemen aan

Het Mosplein is verweerd
Sneeuwbal en Pinksterbloem
licht en vrolijker

Na de bocht dwingen
scheepsbouwers respect af
Draaier, Slijper, Tuiger maar
ik val op Nageljongenstraat

Smeltend denk ik aan
hoe je me vastspijkert

- ondeugend!

Stap uit op de Meteorensingel
loop door de Aldebaran
naar de Grote Beer:

Thuis

Hemels!

Wilma van den Akker
Uit: Nageljongenstraat, de Windroos 2008


Ruud van der Sluis, verzamelaar van NDSM-memorabilia

Geen opmerkingen: