zondag 13 maart 2011

Single chef: makreel in bladerdeeg


Sommige ingrediënten heb ik altijd in voorraad, zoals diepvries bladerdeeg en citroenen. Vandaag had ik weer eens zin in aardappeltjes uit de oven. Groenten had ik nog wel, maar geen lekker stukje vlees voor erbij. Wel lag er nog ongeveer een derde gerookte makreel in de koelkast. Met een velletje bladerdeeg, wat citroensap en een sjalotje maakte ik daar een hartig taartje van.

Ingrediënten:
een rest makreel (kan ook goed met zalm of tonijn)
een plakje bladerdeeg
een sjalotje
citroensap
peper

Laat het bladerdeeg ontdooien op het aanrecht, met de wat ruwere, bestoven kant naar beneden. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Leg de makreel in het midden van het bladerdeeg en besprenkel met wat citroensap. Strooi er wat zwarte peper (uit de molen) overheen. Snijd een sjalotje in dunne plakjes. Het laatste stukje versnipper je. Doe dat in het pakketje bij de makreel. Vouw het pakketje dicht en leg de plakjes sjalot erbovenop. 30 minuten in de oven op een stukje bakpapier. Klaar!

Ik serveerde dit aan mijzelf met aardappelpartjes met rozemarijn uit de andere oven (sorry, ik heb er twee: een ouderwetse gasoven en een combimagnetron) en gekookte schijfjes courgette. Als 'dressing' voor de courgette mengde ik twee theelepels halvanaise met een theelepel mosterd.

Geen opmerkingen: