zaterdag 5 februari 2011

Single chef: kokospudding met vulling - zonder suiker

drie kwart kokospudding

Heb je weleens geprobeerd toetjes te vinden zonder suiker erin? Doe je best! Sinds ik de suiker vermijd en zo'n speurneus ben die verpakkingen van voedsel leest, merk ik dat echt bijna overal suiker in wordt gedaan. Ongezond en totaal overbodig. En er is ook veel verwarring over 'goede' en 'slechte' suikers. Probeer daar maar eens uit te komen op een ingrediëntenlijst van een pak ijs of pudding... Er zat voor mij maar één ding op: zelf toetjes bedenken. Twee ingrediënten komen daarbij erg goed van pas: blikjes kokosmelk en zakjes agar agar poeder. De 'Fair Trade' kokosmelk lijkt wel op slagroom. Vraag me niet hoeveel vet erin zit. Agar agar is een zeewier dat dezelfde werking heeft als gelatine, maar zonder enge ingrediënten als beendermeel. Ik heb me laten vertellen dat het ook goed is voor de darmflora, beter dan de moderne probiotische drankjes, die allemaal... suiker (!) bevatten. En dan nu het recept:

Kokospudding met rozijnen en abrikozen (vier porties)

Ingrediënten:
Een blikje kokosmelk (Fair Trade)
Een hand ongezwavelde rozijnen
Een hand gewelde abrikozen
Een half zakje agar agar poeder (biologische winkel)

Een paar minuten werk
Maak de pudding in de middag, enkele uren voor het eten, want hij heeft tijd nodig om op te stijven en af te koelen. Verder is het een paar minuten werk. Schep de kokosmelk in een steelpannetje en breng roerend aan de kook. Laat zachtjes koken en roer het agar agar poeder er goed doorheen met een garde. Twee minuten laten doorkoken. Blijf roeren. Rozijnen en abrikozen in een schaaltje doen en de kokosmelk eroverheen gieten. Roer het mengsel nog even om de vulling wat te verdelen. Laat afkoelen op het aanrecht, daarna nog minstens een uur in de koelkast.

Van deze pudding eet ik vier keer. Ik maak ook varianten met andere vruchten en met rijst erin. Heerlijk!

een portie

Geen opmerkingen: