woensdag 12 januari 2011

Nieuwe rubriek: single chef

'Kook jij elke dag voor jezelf?' werd me laatst tijdens een dinertje gevraagd. Op mijn bevestigende antwoord werd met ongeloof gereageerd. Blijkbaar hebben veel singles er een hekel aan om 'alleen maar' voor zichzelf te koken. Ik dus niet. Het is niet zo dat ik dagelijks uren in de keuken sta, maar ik vind gezond en lekker eten belangrijk, dus als ik thuis eet, kook ik. En in de loop der jaren heb ik een aantal lekkere en vaak makkelijke recepten ontwikkeld. Dat bracht me op het idee om een rubriek met eenpersoonsmaaltijden te starten, voor singles die inspiratie willen opdoen bij het koken. Hierbij beloof ik mijn lezers minstens een keer per week een recept. Eerder publiceerde ik het recept van een geslaagde taart. Zo'n groententaart kun je in je eentje in een paar dagen opeten, maar ook serveren als je eters hebt. Vandaag at ik:

Gevulde pasta met courgette en groentenballetjes (vegetarisch)


Ingrediënten:
- verse gevulde pasta (een half bakje)
- een halve courgette
- knoflook (1 tot 3 teentjes)
- een scheut basilicumolie
- een lik crème fraiche
- groenten- of tivallballetjes (een half bakje)
- een half blik gezeefde tomaten
- peper


's Lands grootste kruidenier verkoopt heerlijke verse pasta. Mijn favoriet is tortelloni, gevuld met kaas en noten. Voor één persoon is een half bakje genoeg. De pasta hoeft maar vier minuten te koken, dus begin met de saus.

Bereiden:
Snijd de knoflook in kleine stukjes en fruit die even in de basilicumolie. Voeg de halve courgette -in blokjes gesneden- toe. Als die wat glazig begint te zien, bak dan de balletjes mee. Dit duurt nog een minuut of vijf, dus nu kun je het water voor de pasta wel aan de kook brengen. Pasta vier minuten koken. Als de balletjes een bruin kleurtje hebben kunnen de gezeefde tomaten erbij en wat peper. Als die warm zijn de crème fraiche er doorheen roeren. Pasta afgieten, op je bord en de saus erover. Eventueel nog geraspte kaas en/of oregano toevoegen.

15 minuten werk

Geen opmerkingen: