vrijdag 21 januari 2011

Single chef: aardappeltjes uit de oven

Aardappels uit de oven met groenten en tartaartje

De week is al bijna om en ik had nog een recept beloofd voor een eenpersoonsmaaltijd. Vandaag maakte ik een van mijn favorieten. De eens doorzichtige glazen ovenschaal bewijst dat dit gerecht al heel vaak gemaakt is. Het duurt even, maar je hebt tussendoor 20 Ć” 30 minuten de tijd om je e-mail te checken of om iemand te bellen. Gebruik biologische aardappelen. Verwarm de oven voor op 220 graden. Doe een scheut olijfolie in de schaal en snijd de aardappelen met schil en al in grove stukken. Leg ze in de schaal, strooi er kruiden over. Meestal neem ik verse rozemarijn en salie, maar vandaag was het basilicum uit een potje. Sprenkel er nog wat olie over en zet de schaal met deksel erop 40 minuten in de voorverwarmde oven. 

Was en snijd de groenten alvast en je hebt nu nog wat tijd om iets anders te doen. Als de aardappelen een half uur in de oven staan, zet je de groenten op in een bodempje water. Vandaag nam ik stukken wortel en broccoli. Je kunt de groenten ook stomen. Ik doe dat met een zeef boven een laagje water in de pan. Over de stukken aardappel strooi ik grof zout. Bak er een tartaartje met uitjes bij, of een biefstuk, voor vegetariƫrs een groentenschijf. Ook gasten weten dit gerecht te waarderen.

40 minuten werk (met aftrek)

Doorzichtige, glazen ovenschaal

2 opmerkingen:

margriet van stratum zei

Beste Wilma,
Een lekker recept lijkt me. Ik ga dat zeker eens proberen. De enige opmerking die ik heb, is het gebruik van basilicum terwijl de aardappeltjes staan te pruttelen. Basilicum is zo'n kruid dat veel aan smaak verliest als het meegekookt/gebakken wordt. Het smaakt lekkerder wanneer je het kruid pas toevoegt als het gerecht klaar is. En dan liefst vers, want gedroogde basilicum verliest erg veel smaak.
Ik ben herboriste en schrijf op www.touchworld.nl over kruiden en hun toepassingen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Met warme groet en succes met je site

Wilma van den Akker zei

Fijn Margriet, je reactie.

Je hebt helemaal gelijk wat de verse kruiden betreft. Dit was een beetje luie variant van het gerecht. Met verse rozemarijn en salie uit de tuin is het het allerlekkerst. De smaak trekt helemaal in de aardappeltjes, als het deksel op de schaal blijft.

Ik ben van plan om elke week een 'single chef' recept te plaatsen, dus blijf volgen!