zaterdag 20 juni 2009

Noord heeft het echt

Ik kan niet ophouden te vertellen hoe blij ik ben met mijn move naar Tuindorp Oostzaan (Amsterdam Noord). Het beste van twee werelden bestaat hier: een dorpse sfeer, kleinschaligheid in de grote stad. Contact met buren, katten en honden; tuintjes met zeer persoonlijke invulling; een rijke geschiedenis (denk aan de NDSM werf) en cultuur om de hoek.



Straks weer het Over het IJ festival, met opnieuw tientallen unieke voorstellingen, onder andere in een aantal als theater ingerichte containers.



Ook wordt binnenkort de Tolhuistuin geopend voor publiek.

Het terrein verandert dit jaar nog in een culturele vrijplaats voor beeldende kunst, muziek, theater, media en lekker eten. Met drie podia, expositieruimtes, een sprookjesachtig park en een café-restaurant met terras aan het water, pal tegenover het Centraal Station. Samen met Hiphopschool Noord, Info Noord, Mediamatic, Muller&Moerkerk bv, Noordjes Kinderkunst, Paradiso, Tijmen Vermaas bv en Young Designers & Industry brengt Cultuur aan het IJ hier straks een boeiend programma voor iedereen van boven en beneden het IJ en van ver buiten de stad.

Mij werd gevraagd mee te denken en een gedicht te schrijven voor de opening van deze plek (19 juli). Nou graag! Ik houd jullie op de hoogte.

Letterlijk bij mij voor de deur wordt het Sterrenplein opgeknapt. Buurvrouw Karin is als een terriër achter de middelen aangegaan en inmiddels zijn de werkzaamheden gaande. Op 26 augustus wordt het plein feestelijk geopend met o.a. een buurtbarbecue, een straatzanger, spelletjes voor kinderen en poëzie van ondergetekende. Ook hiervan houd ik de lezers op de hoogte!

Geen opmerkingen: