woensdag 21 april 2010

Hersenplaatjes

Voor Meander Klassiekers schrijf ik een analyse van onderstaand gedicht. Wat een heerlijk gedicht om te bespreken en in alle hoeken en gaten te bekijken!


Magnetic Resonance Imaging Scanner

2.

En dan ziet u hier heel mooi
dat dit gebied rood wordt, donkerrood,
de neuronen vuren hier als gekken
er gebeurt van alles, en het bijzondere is
dat niet alleen dit gebied actief is!
Ook linksboven verkleurt het zich
naar een toch wel heel intens oranje!
Als een bosbrand slaat de opwinding
in het brein om zich heen, we zien
de herten wegrennen, we horen de
schrille wanhoop van de vogels, het
knetteren van dierenhuid.

1.

Stil lig je in de witte buis
een tunnel van sneeuw waar je
geen engel in kunt maken
je bent heel kalm
totdat de zwarte letters komen

geef aan welk woord er niet
sterft smeekt stijgt stevent
welke is niet
stout stevig stoer slim
volgende opgave
rechts staat tot links als boven staat
tot diepte, 2+2=5, probeer zo snel mogelijk
druk op de

0.

Naar het instituut.
U neemt de tweede afslag links en loopt over de parkeerplaats.
De hoofdingang is aan uw rechterkant.


Floor Buschenhenke – Eiland op sterk water; uitgeverij Atlas, oktober 2009

Terwijl ik die plaatjes van de hersenen voor me zie en me verdiep in de betekenis van die beelden, gaan mijn gedachten terug naar mijn eigen studie psychologie. Ik heb me toen enige
tijd in de fysiologische kant van de psyche verdiept. Tijdens een practicum heb ik nog wel eens elektroden geplakt op het hoofd van een medestudent. Een vriend, een kandidaatsassistent bij biologie, smokkelde me mee naar een van zijn practica om de geprepareerde hersenen van een hondje te bekijken. In januari en februari jl. deed ik een cursus over traumaverwerking en raakte opnieuw gefascineerd door de brain based onderzoeken en de kennis die dat oplevert. Toen schreef ik Hersenstreken. Met enige vertraging kreeg ik deze week trouwens het certificaat voor de betreffende cursus in de bus. Met goed gevolg afgelegd, alleen mijn toets was aan de aandacht van de docent ontsnapt. Een vreemde streek van zijn hersenen.

Geen opmerkingen: