vrijdag 4 september 2009

Plenty pleinplannen

Wij mensen van rond het Sterrenplein waren door de VPRO uitgenodigd bij de aftrap van 'Eeuw van de stad' in Pakhuis de Zwijger. Karin, Mariëlle en ik hadden foto's, krantenknipsels en gedichten meegenomen en spreidden deze tentoon op een gunstig gelegen tafeltje in de ontmoetingsruimte. Buurtopbouwwerker Jan voegde zich bij ons. Het werd warm en vol in de zaal. Er waren meer buurtprojecten vertegenwoordigd. We spraken onder andere met mensen van 'Bakkie in de buurt' en de Noorderparkkamer. Van al deze projecten zijn filmpjes gemaakt, die worden gepubliceerd op Droomstad. Ons filmpje was helaas nog niet gemonteerd. Zodra het klaar is, zal ik hier ook een link plaatsen.

Ons feestje (de opening van het Sterrenplein) is in de lokale kranten wel uitgebreid verslagen, compleet met foto's van geschminkte kinderen op het plein. Het zat Mariëlle niet helemaal lekker dat de clowntjes -die ook schmink hadden gebruikt- stonden afgebeeld achter de de door haar geschminkte kinderen. Voor haar gevoel gingen zij met de eer strijken. Ach, roem en eer: in het Parool kwam ik voor als een buurtbewoonster die een gedicht voorlas, in het Noord Amsterdams Nieuwsblad werd mijn naam bijna goed gespeld: "Wilma van de Akker, een dichteres uit de buurt..."

Terug naar Pakhuis de Zwijger: Karin netwerkte, ging naar de films en debatten en deelde mijn gedichten uit. Aan onze tafel kwamen geïnteresseerden vragen stellen. Mariëlle en ik vulden elkaar uitstekend aan bij het beantwoorden ervan. We straalden allebei van enthousiasme over 'ons' Tuindorp Oostzaan. Ik heb zowaar nog een dichtbundel verkocht aan een mevrouw van de tafel naast ons. Zij hoorde bij het project 'varend inburgeren.' Wat een goed idee om 'nieuwkomers' vanaf het water kennis te laten maken met ons kikkerland!



Uiteindelijk werd het nog bijna een vergadering aan onze tafel: nu het Sterrenplein en het Planetenplein zijn opgeknapt, fantaseren we over het aanpakken van het wat ingedutte Zonneplein. Een markt met streekprodukten, een kruidenier, meer theateractiviteiten, een galerie, een handwerkwinkel. Wat haalbaar is, moeten in de toekomst blijken, maar er staat al bijna een afspraak voor een eerste brainstormavond.