dinsdag 29 september 2009

Witte dichters

Op woensdagavond 28 oktober van 18.00 tot 21.00 uur vindt op begraafplaats en gedenkpark De Nieuwe Ooster in Amsterdam Oost-Watergraafsmeer weer de jaarlijkse herdenkingsmanifestatie 'Herinnering verlicht' plaats.
Ook dit jaar is het project Witte Dichters er een onderdeel van.

Witte Dichters

De deelnemende Witte Dichters krijgen een witte paraplu (wit is ook een rouwkleur) met verlichting.
Bezoekers van 'Herinnering verlicht' kunnen even bij hen onder de paraplu schuilen om naar een gedicht te luisteren.
Dat gedicht cirkelt rondom één of meer aspecten van het thema dood - rouw - verlies - gemis - etcetera.
Deelthema van dit jaar is: Wat ik je nog zeggen wou

Gedurende de hele avond zijn er korte maar intensieve ontmoetingen
tussen een of een paar individuele bezoekers en een individuele dichter.
Het initiatief tot een bezoek onder de paraplu gaat steeds uit van de bezoeker.
De Witte Dichters (herkenbaar aan de witte paraplu) staan verspreid over de begraafplaats of lopen rond.











Naar aanleiding van het deelthema schreef ik onderstaand gedicht.

Mijn kind

Ik had je graag gekregen
maar het is niets geworden
tussen ons

Veel kleintjes heb ik verschoond
en vastgehouden, eerste stappen
en woorden toegejuicht

Ik had je graag gedragen,
gebaard, de borst gegeven
gewiegd en getroost

Als moeder zou ik zoveel beter...
beste stuurvrouw aan wal
nooit zal ik het zeker weten

Ik had je graag zien groeien
met liefde opgevoed
met moeite losgelaten
deed dat bij voorbaat al


28 – 29 september 2009

2 opmerkingen:

buufje zei

Wat een mooi gedicht buuf! heel herkenbaar voor me. Je buufje

Wilma van den Akker zei

Dag overbuuf, dank je wel
liefs, W.