maandag 17 augustus 2009

Sterrenplein (gedicht ter gelegenheid van de feestelijke opening)

Volgende week is het zover: het Sterrenplein en het Planetenplein worden feestelijk geopend. Onze actieve buurvrouw meldde dat er al ruim 150 mensen hebben aangegeven te zullen komen. Dat wordt een echt buurtfeest. Nog even ter herinnering: er worden kinderspelletjes georganiseerd, de wethouder zal een toespraak houden op het Sterrenplein en vervolgens zullen een buurtzanger en ondergetekende iets ten gehore brengen. Barbecue en limonade zijn hierbij onvermijdelijk. De lokale pers is uitgenodigd en de VPRO komt een filmpje maken voor het project Droomstad.

Hieronder de uiteindelijke versie van het gedicht dat ik voor deze gelegenheid schreef. Lastig hoor, zoiets schrijven en het zelf goed vinden... De meeste van mijn gedichten komen meer 'van binnenuit'. Maar ik heb mijn best gedaan!

Plein van sterren, plein van planeten

Door mijn keukenraam zag ik
Kaukasische vleugelnootbomen
eronder: gras met kale plekken waar
honden kakten, katten haastig overstaken
kinderen hadden niets te zoeken
hier moest gauw iets beters komen

De buurt maakte een plan
waar gelukkig geld voor was
zware machines reden dreunend
ons dorpje binnen, groeven,
deponeerden zand

Kinderen en katten speelden op die bergen
tot het echte speeltuig kwam: een klimding,
glijbaan, pingpongtafel en tot slot
een knikkerpot; verder banken en plantenbakken
intussen werd een feest geregeld

Vandaag hangen er slingers aan de takken
we bakken vlees, klimmen, glijden en draaien
rinkelende rondjes aan de rekstok tot we sterren
en planeten zien door het bladerdak
van onze Kaukasische vleugelnootbomen

juli/augustus 2009

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha die buuf,

Toch maar eens wagen een reactie op je mooie blog te zetten. Want mooi is 'tie! Je weet al dat ik het gedicht helemaal geweldig vind, je hebt er echt wat van gemaakt, groet Karin

Wilma van den Akker zei

Dank je wel, Buuf! Gaat een mooi feessie worden!

heupeheuffie zei

En een leuk feessie was het. We hebben genoten.

Wilma van den Akker zei

yep, die houden we erin, liefs Wilma