vrijdag 24 april 2009

Verrassing




Ik zag in de etalage van boekhandel Schimmelpenninck op de Weteringschans dit boek staan en vroeg of ik het mocht bekijken. De boekhandelaar viste het uit de etalage, want het was het enige exemplaar. "Mag ik het wel kopen dan?" De boekhandelaar was verbaasd over mijn vraag en duidelijk verheugd dat ik het wilde kopen. En ik ben gelukkig met deze aankoop. Als ik deze dichter lees, of over hem lees, gaan de woorden vanzelf buitelen en stromen.


Ik las Lucebert en de ruimte groeide

Er is een weg terug uit de onderwereld
naar de binnenstebuiten ruimte
het beeld van de samengeknepen ballon
in blauw van de hemel bladdert,
gif loopt geleidelijk weg. Zuig lucht in

Thuiskomen van de kwekgeest in het bekken
in de loop van de rivier geslepen patronen
ontdekken – verdiep, maar niet in daders
spijker hun tengels en keer je rug

Volg de stroom, je bent geen zalm
maar wel puik en vlieg met je voeten
schep scheefheid en dwarsheid
zwerf door de grenzeloze ruimte

24 april 2009



Meer over de ballonnenkunst in de Molenwijk (Amsterdam Noord) vind je hier

Geen opmerkingen: