donderdag 28 januari 2010

Tuindorp, kom op voor uw zaakjes

Mijn bloeiende liefde voor Tuindorp Oostzaan is inmiddels wel duidelijk. Afgelopen dinsdagavond kwamen winkeliers en buurtgenoten samen in het Zonnehuis om de toekomst van het Zonneplein te bespreken. Mijn bijdrage staat hier onder. Eerder al won ik een televisie met een rijm over het Zonneplein. Van het onderstaande gedicht heb ik wat meer werk gemaakt. De winkeliers stelden het op prijs. Zelf heb ik ook mijn leven gebeterd: vandaag ging ik niet naar de Molenwijk om alles tegelijk te halen, maar deed lekker mijn boodschapjes om de hoek, op het Zonneplein en maakte een praatje met een aantal van de ondernemers. Als iedereen in Tuindorp dat vaker doet, dan komt het wel goed met het Zonneplein.



Vaker naar het Zonneplein

In een kom tussen pont en Molenwijk ligt
Tuindorp Oostzaan. Bescheiden straten
met stralende namen. Op het Zonneplein
strijden eigen zaakjes om het bestaan

Ik kom er niet voor het gemak
van de supermarkt met karrenvracht
maar voor Groenteman die woordenloos
wacht met het aangeven van mijn tas
'eerst je handschoenen, het is koud'

Aan Kaasmevrouw vraag ik de prijs
van speciale koekjes. 'Schrikbarend duur,'
lacht zij beschaamd. Ik koop ze toch
er komt bezoek en dat wil koek
de slager snijdt reepjes op verzoek

Kom daar bij Appie maar eens om
daar grijnzen pakken in de schappen
grijp mij, grijp groot en veel
en nóg kan er geen glimlach af

IJzerman zaagt mijn hangslot door
voor niets - ik koop meteen een nieuw
én spijkers, en een takkenschaar
eigenlijk kwam ik daar niet voor
maar ik heb meer met mijn tuin
en aardige mensen dan met centen

Kom op Tuindorp, voor uw zaakjes
laat ze niet verkommeren - groet
uw buren bij de groenten - maak
een babbel bij de bakker - koop
bij uw eigen drogist, bloemist - bezoek
het theater van de Optimist - lach

Je krom - kom voor koffie
naar het Zonnehuis - vergeet
komkommertijd – poets
het Zonneplein weer op
tot glimmend hart van Tuindorp
met zijn stralende straten

2 opmerkingen:

heupeheuffie zei

Kippenvel (of is het nu kippevel) oeps

Wilma van den Akker zei

de eerste keer was goed :-)
mierentietjes mag ook