vrijdag 19 februari 2010

Flyerdag

Vandaag heb ik op de fiets wat flyers rondgebracht voor 'Schrijven als levenskunst'. Een erg frisse neus haalde ik daarmee. Ook heb ik een flyer gemaakt voor de volgende cursus:

Schrijfgroep: 'Kanker is niet je hele verhaal'

Wie kanker heeft, of heeft gehad, heeft veel te verwerken. In de eerste periode na de diagnose zijn de meeste mensen wat verdoofd van de schrik. Daarna komen de - vaak ingrijpende – behandelingen. Later heb je meer behoefte om de bijkomende emoties te uiten. Erover praten helpt, met mensen die willen luisteren. Schrijven is ook een goede manier: papier is geduldig. De bewijzen stapelen zich op: van schrijven word je gelukkiger en gezonder. Geestelijke en lichamelijke gezondheid zijn gebaat bij het regelmatig opschrijven van diepe gevoelens. Dat komt doordat je gedeeltes van de hersenen gebruikt, die helpen bij het greep krijgen op emoties als angst, verdriet en boosheid.

In de schrijfgroep zet je, aan de hand van een aantal thema's, jouw verhaal op papier. Kanker is daarbinnen misschien slechts een hoofdstuk, maar wel een belangrijk hoofdstuk. Door erover te schrijven krijgt dat hoofdstuk een plaats in je hele verhaal: een compleet verhaal met hoogte- en dieptepunten. Dit helpt je om tegenslagen beter te hanteren en meer vertrouwen in de toekomst te hebben. Je plezier in het leven neemt toe en schrijven neemt daarin een plezierige plaats in.
Geef je snel op: de groep gaat van start zodra er voldoende deelnemers zijn. Tijd: maandagmiddag 14.00 – 16.00 uur
Plaats: Gebouw SOLID Aldebaranplein 4a, Amsterdam Noord (Tuindorp Oostzaan). Kosten: € 85,-- voor zes bijeenkomsten.

Appels en peren

Ik stel mij een weegschaal voor
een ouderwetse balans:
links ligt mijn rechterborst
een soes van vlees en bloed

En op de rechterschaal
ons huis-tuin-en-keukengeluk
de aarde, jij, mijn eerste bundel.

Natuurlijk slaat rechts door!
Ik word, ik ben een amazone
van de mensenliefde, schiet vol
en word geraakt.

Natuurlijk moet ik huilen
om het hoopje
dat van de schaal afschiet
hoog, hoog in de lucht:
daar gaat mijn tiet

Uit: Nageljongenstraat

Meer informatie over de schrijfgroepen vind je op www.schrijftaal.net

2 opmerkingen:

Josée van Oers zei

ZO! Je raakt me tot op het bot met je 'Appels & Peren'. Het beeld van de losse borst zo schrijnend en dan toch - ondanks de pijn, de angst en het verdriet - kunnen kijken naar wat van grote waarde blijft. RESPECT met buiging!!

Wilma van den Akker zei

Wauw, zelden kreeg ik zo'n krachtig compliment! Heel erg dank daarvoor, 'Chinees teken'. En ook voor je mail, die ik ook op korte termijn zal beantwoorden