zaterdag 6 februari 2010

Red de Roode Bioscoop

Het intiemste theater dat ik ken is de Roode Bioscoop aan het Haarlemmerplein. Ik zag en hoorde er al een prachtig liedjesprogramma over Ingrid Jonker en de theatervoorstelling Zorro (die niets met de gemaskerde held van doen had). Het theater dreigt kopje onder te gaan door een harteloze huurverhoging. Lees hier meer.

Een goede vriend stelde voor om naar een van de voorstellingen te gaan, om bij te dragen aan het behoud van deze unieke plek. Natuurlijk! Ik had niet eens het programma goed gelezen, iets met acrobatiek, dacht ik. Het bleek om bijzondere muziek te gaan.


Cellist Ernst Reijseger

Snarentaal

Een paar meter van de kassa
staat kaartscheurman,
loopt voor de sfeer
naar het licht en pakt
zijn donkerrode instrument

Maakt afspraken met zwarte
krullen aan een blanke vleugel
wat gebeurt er in die hoofden
dat die handen dat kunnen
waar zit de muzikale schors?

Ernst speelt elektrisch gitaar
op zijn strijkinstrument, sust
een kraaiend kind, kermt zelf
en knarst; de vleugelsnaren
krijgen slaag – ik kan alleen
maar kijken naar een kersenrode
krul, luisteren, afdwalen
woorden zoeken

6 februari 2010


Pianist Harmen Fraanje

Geen opmerkingen: