woensdag 2 september 2009

Pontverdorie

Heb ik toch een paar prachtige pontgedichten geschreven, onder andere het allereerste gedicht op dit weblog ("Gevaar op het IJ") en "Schuitjevaren" (pag. 17 van Nageljongenstraat), maar men heeft mij niet weten te vinden voor de tentoonstelling "Pontverhalen" die langs de verschillende vestigingen van de OBA in Noord gaat. Dan maar zelf erop af. Vandaag heb ik mijn gedichten afgegeven bij de OBA in de Banne, waar de tentoonstelling aanstaande zaterdag (5 september) geopend zal worden door de stadsdeelvoorzitter, Rob Post. Ze mogen nog 'meevaren', gelukkig...

En verder ga ik meedoen aan de workshop Pontgedichten van Jos van Hest op het Noorderparkfestival (13 september). Samen met anderen nog meer mooie pontgedichten schrijven!



Schuitjevaren

Met het ontbijt nog in de haren
de tandenborstel in de lucht
reist een lippenstift mee
steekt het wattenstaafje uit een oor
en kleeft het matras aan mijn rug

Fietsend laat ik ze achter
trek handschoenen aan
ho! hou je roer recht
nog negendertig seconden
voor de klep omhooggaat

Daar rol ik naar binnen
tussen de anderen
met kranten en telefoontjes

Mijn huisraad kan me hier niet achtervolgen
we varen om de trechter die in het IJ hangt
aan alle kanten boten en gebouwen
kalmerend water

Ik moet ik wil mijn nagels vijlen
maar doe even niets
tot aan de overkant

Waar werk begint
te zuigen, sleutels uit mijn zak
beginnen te kruipen, de agenda schreeuwt

Mijn muts vliegt al naar de kapstok
mijn hand naar de koffiemachine


Uit: Nageljongenstraat

Geen opmerkingen: