zondag 13 september 2009

Pontgedichten

Zoals aangekondigd (zie: Pontverdorie) nam ik vanmiddag deel aan de workshop 'pontgedichten schrijven' onder de inspirerende leiding van Jos van Hest. Tien deelnemers verzamelden zich in de Noorderparkkamer tijdens het Noorderparkfestival. We schreven, lazen, deelden, schrapten en brachten zinnen samen.

Ik ben gek op opdrachten. Ze maken het makkelijker om te beginnen met schrijven. En als ik dan eenmaal begonnen ben, kan ik bijna niet meer ophouden. Binnen anderhalf uur schreef ik al vijf, zes versies van onderstaand gedicht. Deze is al anders dan degene die ik ('in het net, meester') bij Jos inleverde. Wie weet schaaf ik nog verder in de komende dagen.

Na afloop genoot ik nog even in de aangrenzende kamer van verhalenverteller Fons Boer. Verhalen over de liefde, uit de Griekse mythologie. Als kind verslond ik die verhalen al, met dank aan meester Henk. Fons Boer vertelde levendig over de oorsprong van de zoektocht van mensen naar hun 'andere helft' en ook Eros en Psyche kwamen tot leven. Terug naar huis, niet met de pont deze keer, maar op de fiets. Want alles was aan deze zijde van het IJ.


Pontminuten


Al die tijd
op weg naar werk
dringen mensen
om het eerst

De bodem van de boot
stinkt grijs – de zomer
sterft vandaag
oevers verdwijnen
in vuil-witte mist
een toplicht zonder schip
zweeft voorbij
vergaderingen dringen door
alles heen

Dan een hoge golf. Gegil.
Stil, stomkoppen, stil!
Stil wil ik, kippen-zonder-koppen,
Stil!

Ik keer om
kijk naar huis
al die tijd op weg
naar huis


13 september 2009


Tussen NDSM-werf en Amsterdam CS:

1 opmerking:

Anoniem zei

Bedankt Wilma voor je mailtje.
Ik voel me vereerd dat ik genoemd word in je verslag.
Veel succes en inspiratie bij je gedichten en andere berichten.

Met hartelijke groet, Fons Boer