zondag 16 augustus 2009

Losse onderdelen

Een paar jaar geleden was één van mijn thema's 'Losse onderdelen. (Omdat je nooit iemand helemaal kunt bezitten)'. De gedachte was: genoegen nemen met brokjes liefde en stukjes lijf bij gebrek aan het grote geheel, 'de ware' misschien. Het sterkste voorbeeld van dit thema vind ik 'Pro toto'. Het gedicht staat ook in mijn bundel Nageljongenstraat en werd ooit op Meander geplaatst. Het thema kwam vandaag weer bij me boven in een iets ander verband. Hierover heb ik een eerste versie geschreven, die ik in de komende dagen zal bijschaven en publiceren.

Pro toto

Soms komt er zomaar
een arm voorbij
om het mee te doen

Deze kwam op de motor
in een strakke broek
hij belde en ik greep

Hem met beide handen aan
zette mijn lippen in zijn vel
met van die rossige haartjes

Ik wikkelde mij in die arm
en sliep, hij was nog warm
toen ik hem in de gangkast borg

Netjes bij de andere
en bij het panterpluutje
voor minder mooie dagen



2 opmerkingen: