vrijdag 21 augustus 2009

Hoe nu verder



Ik ga groepen opzetten onder het thema "Dicht je heel". Zie ook het gelijknamige gedicht van 4 juni jl. Ter voorbereiding hierop zoek ik voorbeelden van poëzie, waarin van lijden en andere ervaringen iets moois, ontroerends is gemaakt. In de verzamelbundel "Doen en laten" van Judith Herzberg zitten vele strookjes bij gedichten die me bij eerste lezing raakten. Nu ik er weer doorheen ging, kwam ik onderstaand gedicht tegen:

EERST KOMT HET WACHTEN

Eerst komt het wachten, het verheugen,
leunend tegen lage muurtjes,

dan komt het voorgevoel van
hoe-nu-verder

daarna het hoe-nu-verder
zelf.

(oorspronkelijk uit: Zoals - 1992)

Het deed me sterk denken aan een van mijn kortste gedichten:

Doel

…bereikt

en nu?

Verder.

Dus


(20-10-2007)

Ik zal in de komende tijd vaker met voorbeelden komen van gedichten uit mijn archief. En de lezer op de hoogte houden van de vorderingen van project "Dicht je heel". Hiervoor komt een aparte website.

Geen opmerkingen: