maandag 3 mei 2010

Altijd alles zelf



Schaduwbloeier

De bonte maagdenpalm klaagt
houdt best wel van een beetje zon
maar werd het bos in gedreven
door dominante planten

De bonte maagdenpalm kwijnt
kijkt tegen bomen op
zevenmijlsstammen
hebben de halve wereld

De bonte maagdenpalm moet
ook altijd alles zelf: kruipen
er paarse bloempjes uit persen
niks krijgt ze cadeau

De bonte maagdenpalm vraagt
wie geeft me ruimte
wie geeft me een bijl, een zaag
het hele bos zwijgt

De bonte maagdenpalm zucht
ze doet het wel weer zelf
kruipen, het daglicht zoeken
wist wel dat niemand zou helpen

3 mei 2010


2 opmerkingen:

Anoniem zei

dramatisch gedicht Wilma .. maar ook wel heel mooi! Sterke vrouw hoor die maagdenpalm. groetjes! Lennert

Wilma van den Akker zei

Hee Lennert,

Gisteren hoorde ik geweldige liederen van Maarten van Roozendaal en Sophie van Dijck (onder andere), dus ik heb me een beetje door hun teksten laten inspireren. Niet 'zij' gebruiken bijvoorbeeld, maar 'haar' een naam geven, in dit geval een plantennaam. En een beetje spelen met herhalingen en zo.

Schrijfze, tot gauw!