maandag 2 mei 2011

Single chef: een dampend bietenstampje

Rasp je rot

Het was een koude voorjaarsdag, die zich goed leende voor een bietenstamppotje. Het liefst maak ik die met bietjes uit eigen tuin, maar die moet ik nog zaaien, dus deze kwamen uit de supermarkt.

Ingrediƫnten:
Aardappelen (ik had nog acht kleintjes, kan ook met drie of vier grote)
Kruidnagelen
Een grote rode biet, of twee kleinere
Twee sjalotjes
125 gram biologische spekjes
Verse gember
Peper, eventueel zout.

Bereiden:
Schil en kook de aardappels met drie kruidnagels (in plaats van zout) in het water. Bak de spekjes op een laag vuurtje uit. Rasp tijdens het koken de rauwe biet fijn. Omdat ik toch bezig was, raspte ik er wat verse gemberwortel bij, benieuwd naar het resultaat. Ik experimenteer graag. Snijd de sjalotjes fijn. Als de aardappelen gaar zijn, stamp je ze. Voeg de geraspte biet en gember toe. Iets later de spekjes, uitjes en wat peper. Meng het goed door elkaar en laat nog even 'doorwarmen'. Wie van een natte stamppot houdt, kan er jus bij doen. Voor mij is dat niet nodig, ik vind het spekvet voldoende. Dat geldt ook voor zout: het spek is van zichzelf al zout, maar je kunt extra zout naar smaak toevoegen. De gember vond ik wel een lekkere toevoeging.

Dampend stampje

2 opmerkingen:

heupeheuffie zei

Weet je wat hier ook lekker bij is. Een heel klein beetje wasabi.
Heerlijk.

Wilma van den Akker zei

Lekker pittig! Dank voor je tip, volgende keer proberen :)