vrijdag 17 december 2010

Sneeuw, maar niet sneu. December rond het Zonneplein


Grote Beer, achter

Grote Beer, voor

Zonnehuis, buiten

Zonnehuis, van binnen naar buiten

Toen ik vanmiddag naar het Zonnehuis liep voor mijn schrijfgroepje, kon ik nog niet vermoeden dat de rest van de dag heel anders zou verlopen dan de bedoeling was. Ik was trots op 'mijn' schrijvers, die de sneeuw trotseerden om naar de lunchroom te komen. We schreven sneeuwgedichten, hoe kan het ook anders. Later in de middag zou er in de Grote Zaal een evenement plaatsvinden: het afscheid van de zittende stadsdeeldichter en installatie van een nieuwe, met een band en veel feestelijkheden. Aansluitend zou het verhalenprogramma van Winters Binnen van start gaan. 

Wandeling
Het bleef maar sneeuwen, Tuindorp werd mooier en mooier, maar ook steeds minder bereikbaar. Het openbaar vervoer reed niet meer. De mensen die de levende kerststallen zouden bemannen hielden zich warm in de lunchroom. Het evenement werd gecanceld, maar de verhalenwandeling ging door, voorafgegaan door een kijkje in de kerstcontainers op het plein. Met lantaarns liepen we door het mooist besneeuwde dorp van Nederland. We mochten in prachtige huizen van buurtgenoten luisteren naar verhalen over Salomon en de koningin van Sheba en naar het verhaal over de gelukkige bramenplukker van Godfried Bomans. 

Het is een verrassing hoe dag twee van Winters Binnen zal verlopen. 's Middags is er een verteller in de Grote Beer.

Hindoeritueel 

Magische container

Geen opmerkingen: