donderdag 5 maart 2009

Jurgen Smit en Kort Dag


Vandaag eens aandacht voor een andere dichter en zijn activiteiten. Al jaren laat ik me verrassen door de rake gedichten van Jur. Hij weet met een paar korte zinnen observaties te noteren die een lading vertegenwoordigen, waarop ik meestal net niet de vinger kan leggen. Maar toch is die lading er onmiskenbaar. En dat in die paar regels, waar bijna altijd een '&' in voorkomt. Dat lijkt wel zijn handelsmerk. Zijn gedichten en dagnotities zijn te vinden op zijn site traliewoud. Een voorbeeld:

Voorjaar 1941 (2005)

in de schuur
waar opa
zich ooit
verhing

staat nu
een Duitse
soldaat

zichzelf
tot balken
te staren

ik verlaat
voor even
het verdwalen

& haal
een krukje
uit de keuken

benieuwd
als ik ben
naar al zijn verhalen




'Kort' heeft blijkbaar een speciale betekenis voor hem, want hij is ook begonnen met een archief van jong gestorven dichters, Kort Dag. Een indrukwekkende en groeiende verzameling dichters, die niet ouder zijn geworden dan 35 jaar.

Hier vind je het archief, dat regelmatig ververst wordt.

Geen opmerkingen: