donderdag 4 augustus 2011

Gedicht: Plastisch



Plastisch



Witte vrouwen duwen me
naar een blauwe wereld
op zijn knieën met een groene Edding
tekent hij het weefsel af

Ik noem hem beeldhouwer
hij houdt van dat woord
en doet zijn werk waar ik
geen weet van heb

In de verkoever krijgt een man
een gele schort, zijn vrouw
een ruggeprik, ik meld me
aan de buitenwereld
haal wat slaap in

Het bed gaat terug naar boven
de beeldhouwer vertelt
het is een flinke Jaap geworden
maar ik ben tevreden

Tussen zuchtende tachtigers
verheugt een perfecte amazone zich
op snorrende poezen



BovenIJ-ziekenhuis, 3 augustus 2011

4 opmerkingen:

Ludy Roumen-Bührs zei

Daar kom ik geregeld, in het BovenIJ, mijn vader vergezellend als hij weer voor het een of ander moet worden onderzocht of hem bezoekend als hij weer eens is opgenomen. Herkenbare sfeertekening, brengt me meteen de beelden. Een kleine opmerking: 'een gele schort'? Ik zou er 'een geel schort' van maken of misschien beter nog 'het gele schort' (zo typerend voor de verkoever, vandaar 'het').

Wilma van den Akker zei

Hee leuk, een aandachtige lezer :) Grappig, ik aarzelde even bij dat gele schort. Het is nu wat meer spreektaal, denk ik.
Dank, Wilma

Josée van Oers zei

thuis,
de lijnen glad,
wondvocht vloeit,
de amazone voedt
zich wijs opdat
haar lichaam het
werk van de chirurg
complementeert.

Wilma van den Akker zei

Dank voor je mooie lieve woorden Josée. De amazone kan niet wachten tot ze weer het paard op kan :-)

Lieve groet uit Tuindorp Oostzaan