donderdag 1 september 2011

Ode aan een gebruiksvoorwerp





Het schuurt wel

Bij voorkleur blauw
in verband met het interieur
je zit wel vast
aan zo'n donkergroen lapje

Niet geschikt voor baklagen
wel voor de rest
van de vaat, van glazen tot borden met
gestolde gesmolten kaas

Aardappelovenschalen
de rvs gootsteen (al zal dat wel krassen
geven. Wie kan het wat schelen?
Mijn moeder misschien, maar ik ben
mijn moeder niet of toch een beetje
dat schuur je er niet zomaar af)

Niet vaak genoeg de oven en
het gasfornuis, resten kattenvoer
op de keukenvloer
kaarsvet van het tafelblad

In de laatste levenfase
ook losgelaten op bril
en porselein

1 september 2011


6 opmerkingen:

heupeheuffie zei

Hahahah hoe kom je erbij om een schuursponsje zo te omschrijven. In een woord GEWELDIG.

Wilma van den Akker zei

Onmisbaar in elk huishouden ;-)

Dankjwel, Wilma

Ellen zei

geweldig zo'n sponsje...als schrijfonderwerp. Zijn toch multifunctioneel, die dingen. Mooi gedaan schrijfmevrouw!

Wilma van den Akker zei

Hee bedankt, andere schrijfmevrouw! Ik zie in je profiel dat je ook schrijfdocent bent. Geweldig vak, nietwaar? En de onderwerpen liggen opstraat, of in het keukenkastje.

Groet van Wilma

Ellen zei

Klopt, schrijfmevrouw, ik zit ook in het complot om anderen aan te zetten tot deze tijdrovende en vermakelijke hobby. Dat is voor mij op dit moment een hobby. Mijn 'gewone' baan is het zijn van welzijnswerker. Maar ook daar kun je veel schrijven :-)
Klopt, de onderwerpen beloeren ons en bespringen ons af en toe. Waarna je gewoon aan de gang moet en schrijven, om ze uit je systeem te krijgen. Geweldig leuk om te doen.

Wilma van den Akker zei

Met het huidige politieke klimaat wordt welzijnswerker binnenkort ook een hobby... Dat was een inkoppertje :-)
Ik heb 13 jaar in 'De Welzijn' gewerkt en dat was bepaald geen hobby. Daarnaast ook altijd geschreven, maar nu is schrijven cq. lesgeven een heerlijke hoofdmoot geworden.

Succes en tot mails. Ik ben bezig met een nieuwe site op Wordpress, dus binnenkort verhuist de hele boel daarheen.